تحلیل نقش سبک زندگی و قومگرایی بر قضاوت مصرفکنندگان درباره محصولات لوازم خانگی داخلی
الموضوعات :
رضا شافعی
1
(دانشگاه کردستان)
امیر غفوریان شاگردی
2
(دانشگاه بین المللی امام رضا)
سارا ساعدی
3
(دانشگاه کردستان)
الکلمات المفتاحية: قضاوت محصول- سبک زندگی- قومگرایی- محصولات داخلی.,
ملخص المقالة :
ازآنجا که مصرف¬کنندگان نقطه عطف تمام فعالیت¬های بازاریابی هستند، شرکت¬ها نیاز دارند که از متغیرهای اساسی تصمیم-گیری خرید آگاه باشند زیرا شناخت ساختار ذهنی مصرف¬کنندگان به پیش¬بینی رفتار خرید آنان کمک بسزایی می¬نماید. از این رو مطالعه حاضر باهدف شناسایی تعیین درجه اهمیت عوامل روانشناختی سبک زندگی و قوم¬گرایی بر قضاوت محصولات داخلی از جانب مصرفکنندگان است. پژوهش حاضر از نوع آمیخته بوده که در مرحله نخست پژوهش، بهمنظور شناسایی ابعاد قضاوت محصول از ۸ خبره دانشگاهی مصاحبه ساختاریافته صورت گرفته و در مرحله دوم بهمنظور بررسی تأثیر میزان دو متغیر سبک زندگی و قوم¬گرایی بر قضاوت محصولات داخلی و باهدف جمع¬آوری داده¬ها، از ابزار پرسش¬نامه استفادهشده است که توزیع آن به روش تصادفی ساده در میان مشتریان لوازمخانگی بوده است. داده¬ها ﺑﺎ ﻛﻤﻚ نرمافزار SPSS و AMOOS مورد تحلیل قرارگرفته است. یافته¬های حاصل از مصاحبه با خبرگان دانشگاهی به شناسایی ۶ بعد (تصویر ذهنی برند، سهولت استفاده، خدمات پس از فروش، کیفیت ادراکشده، قیمت محصول و کارکنان فروش) انجامید و پس از تحلیل داده¬های قسمت کمی پژوهش مشخص شد که سبک زندگی و قوم¬گرایی بر قضاوت محصولات داخلی تأثیر دارد. نتایج پژوهش انجامشده نشان داد که سبک زندگی و قوم¬گرایی بهعنوان ساختارهای ذهنی و روانشناختی می-توانند بر قضاوت مصرفکننده مؤثر باشند. از میان ابعاد سبک زندگی علایق و بعد وطن¬پرستی از میان ابعاد قوم¬گرایی بیشترین تأثیر را بر قضاوت محصولات داخلی دارد.
آبگرمی، مژگان. (۱۳۹۷). بررسی تأثیر روابط ایران و عربستان بر نگرش و نیت خرید ایرانیها از عربستان با نقش میانجی قومگرایی مصرفکننده. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، مؤسسه آموزش عالی غیردولتی آذر آبادگان.
اله¬دادی، نورالدین؛ زاهدی، محمدجواد؛ نایبی، هوشنگ و صداقت زادگان، شهناز. (۱۳۹۵). تأثیر سبک زندگی بر هویت قومی (مطالعه نمونه¬ای در استان لرستان). مجله جامعه¬شناسی ایران، ۱۶ (۳)، ۶۵-۹۱.
افشاری، شهره. (۱۳۹۶). بررسی تأثیر قومگرایی و موضعگیری مصرفکننده بر خرید محصول خارجی با نقش واسطهای درک ارزشی و احساسی محصول. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند.
افشار کهن، جواد و رضايي کرماجاني، مليحه. (۱۳۹۵). بررسي نقش هويت اجتماعي در تعيين سبك زندگي جوانان (شهر همدان). مجلۀ علوم اجتماعي دانشكدۀ ادبيات و علوم انساني دانشگاه فردوسي مشهد، ۱۴ (۱)، ۱۵۸-۱۷۷.
ﺑﺨﺸﻲ ﺑﺮج زاده، ﻛﺒﺮي. (۱۳۸۹). ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻧﻮع تصمیمگیری مصرفکننده در اﻧﻮاع ﺷﻴﻮه زﻧﺪﮔﻲ. رﺳﺎﻟﻪ دﻛﺘﺮي رﺷﺘﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ﮔﺮاﻳﺶ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی.
بهمنی، مهرزاد. (۱۳۹۱). بررسی میزان ملیگرایی مصرفی، اعتماد به تبلیغات و تمایل به مصرف کالاهای داخلی در بین شهروندان ۲۸ شهر کشور. فصلنامه پژوهش¬های ارتباطی، ۱۹ (۳)، ۱۵۹-۱۸۲.
ﺣﺴﻨﻲ، محمدحسین؛ ذكايي، محمد سعید؛ طالبي، ابو تراب و انتظاري، علي. (۱۳۹۶). مفهومسازی سبك زندگي فرهنگي. جامعه پژوهي فرهنگي، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، ۸ (۱)، ۲۳-۴۵.
رجب¬دری، حسین. (۱۳۹۵). بررسی تأثیر چرخه عمر شرکت و خطاهای رفتاری در مدیریت سرمایه در گردش: شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری، مؤسسه آموزش عالی غیردولتی حافظ شیرازی.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (۱۳۹۱). روش¬های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
عباس زاده اویلق، حامد .(۱۳۹۲). تحلیل تأثیر قومگرایی بر تصویر ذهنی محصولات وارداتی و قصد خرید مصرفکننده: موردمطالعه مردم دو شهر اصفهان و تبریز. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان.
عباسی، فائزه؛ مرادی دیزگرانی، میلاد و حسین پور، مهدی. (۱۳۹۵). ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺧﺼﻮﻣﺖ ﻣﺼﺮف ﺧﺮﻳﺪ. فصلنامه مدیریت بازرگانی، ۸ (۲)، ۳۹۶-۴۱۲.
علويجه محمدرضا كريمي، افشار نژاد، مصطفي. (۱۳۹۵). تأثیرپذیری قصد خرید از سبک زندگی. دو فصلنامه علمی پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، ۸ (۱۵)، ۱۳۳-۱۶۳.
قلی پور، آرین. (۱۳۸۶). مدیریت رفتار سازمانی، رفتار فردی. چاپ اول. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه¬ها (سمت).
قسطین رودی، معصومه. (۱۳۹۵). تحلیل ترجیحات رفتاری مشتریان برمبنای شایگانی برند و خطاهای ادراکی با رویکرد تئوری مجموعه راف فازی (مطالعه موردی: صنعت شوینده). پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت کسبوکار، دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرودی.
کشتگر، سمیه. (۱۳۹۵). بررسی تأثیر اعتبار شرکت و قومگرایی بر نگرش دانشجویان نسبت به پوشاک خارجی (موردمطالعه: دانشگاه فردوسی مشهد). پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی فردوس مشهد.
نیازي، محسن؛ افرا، هادي؛ نژادي، اعظم و سخایی، ایوب. (۱۳۹۷). فرا تحلیل رابطۀ سرمایۀ فرهنگی و سبک زندگی. جامعهشناسی كاربردي، ۲۹ (۴)، ۱-۲۰.
Alshammari, E, M., Williams, N. M. (2017). Integrative review: Factors effecting consumer ethnocentrism (CET). International Review of Management and Business Research, 6(2), 579-594.
Anh, N. N. (2018). Impact of Xenocentrism on Vietnamese consumers’ product judgment and buying intentions. Aalto University, School Of Businese. Bachelor of Science in Economics and Business Administration. Supervisor: Paurav Shukla.
Bauer, B. C., Johnson, C. D., & Singh N. (2018). Place–brand stereotypes: does stereotype-consistent messaging matter?. Journal of Product & Brand Management. DOI: (10.1108/JPBM-10-2017-1626).
Davvetas, V., Halkias, G. (2019). Global and local brand stereotypes: formation, content transfer, and impact. International Marketing Review. DOI: (10.1108/IMR-01-2018-0017).
Dahana, W.D., Miwa, Y., & Morisada, M. (2019). Linking lifestyle to customer lifetime value: An exploratory study in an online fashion retail market. Journal of Business Research, 25(2), 63-71.
El Banna, A., Papadopoulos, N., Murphy, S. A., Rojas-Méndez, J., & Rod, M. (2016). Animosity, Affinity, and Purchase Intentions Among Ethnic Consumers. In Rediscovering the Essentiality of Marketing, 713-727. DOI: (10.1007/978-3-319-29877-1_134).
Guo, G., Zhou, X. (2017). Consumer Ethnocentrism on Product judgment and willing to buy: A meta- analysis. Social Behavior and Personality, 45(1), 163–176.
Hamin., Elliot, G. (2006). A Less-Developed Country Perspective of Consumer Ethnocentrism and ‘‘Country of Origin’’ Effects: Indonesian Evidence. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 18(2), 79-92.
Han, C. M. (2017). Cosmopolitanism and ethnocentrism among young consumers in emerging Asia: Chinese vs Koreans towards Japanese brands. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 29(2), 330-346.
Johnson, M. D., & Puto, C. P. (1987). A review of consumer judgment and choice. Review of Marketing, 236-292.
Karoui, S., Khemakhem, R. (2019). Consumer ethnocentrism in developing countries. European Research on Management and Business Economics, 1-9. DOI: (10.1016/j.iedeen.2019.04.002).
Klein, J.G. (2002). Us versus them, or us versus everyone? Delineating consumer aversion to foreign goods. Journal of International Business Studies, (33)2, 345-363.
Klein, J. G., Ettenson, R., & Morris, M. D. (1998). The Animosity Model of Foreign Product Purchase: An Empirical Test in the People's Republic of China. Journal of Marketing, 62(1), 98-100.
Kuncharin, W., Mohamed, B. (2014). The Impacts of Consumer Ethnocentrism on Foreign Product Judgment and Local Helping Purchase: A Case of Malaysian Cross-Border Shoppers in Hatyai, Thailand. International Journal of Business and Management, 9(9), 135-146.
Lee, H. J. (2005). Influence of Lifestyle on Housing Preferences of Multifamily Housing Residents.
Lee, M., Youn, S. (2009). Electronic word of mouth (EWOM). International Journal of Advertising: The Review of Marketing Communications, 28(3), 473-499.
Lucian, R. (2017). How Brazilians shop? An investigation of Brazilians’ consumer values, lifestyles and mindset. International Journal of Emerging Markets, 12(2), 238-262.
Mohammad Shah, Kh. A., Ibrahim, H. I., & Maludin, N. (2018). The Effects of Attitudes on Foreign Product Judgment among Malaysian Consumers. International Academic Journal of Business Management, 5(3), 23-30.
Nijssen, E.J., Douglas, S.P. (2004). Examining the animosity model in a country with a high level of foreign trade. International Journal of Research in Marketing, 21, 23–38.
Palcu,J., Sudkamp, J., & Florack, A. (2017). Judgments at Gaze Value: Gaze Cuing in Banner Advertisements, Its Effect on Attention Allocation and Product Judgments. Journal Frontiers in Psychology, 8:881. DOI: (10.3389/fpsyg.2017.00881).
Quang, N. N., DinhChien, T., & Long, N. H. (2017). The Effects of Consumer Ethnocentrism and Consumer Animosity on the Willingness to Buy with the Mediating Role of Products Judgments: Children's Food Case. Journal Advances in Economics and Business, 5(8), 466-475.
Sharma, S., Shimp, T. A., & Shin, J. (1995). Consumer ethnocentrism: A test of antecedents and moderators. Journal of the academy of marketing science, 23(1), 26-37.
Shimp, T.A., & Sharma, S. (1987). Consumer ethnocentrism: construction and validation of the CETSCALE. Journal of Marketing Research, 24, 280-289.
Simmel, G. (1978). The philosophy of money. London; Boston: Routledge & Kegan Paul.
Strizhakova, Y., Coulter, R. A., & Price. L .L. (2008). Branded Products as a Passport to Global Citizenship: Perspectives from Developed and Developing Countries. Journal of International Marketing, 16(4), 57–85.
Sobel, M. (1981) Lifestyle and social structure: concept, definitions and analyses. Academic press.
Weingartner, S., & Rössel, J. (2019). Changing dimensions of cultural consumption? The space of lifestyles in Switzerland from 1976 to 2013. Journal of Poetics, 74. DOI: (10.1016/j.poetic.2019.01.001).
Woo, H. (2019). The expanded halo model of brand image, country image and product image in the context of three Asian countries. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics. 31)4(, 773-790.