مطالعات اجتماعی گردشگری
,
العدد16,السنة
8
,
پاییز-زمستان
1399
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی بازاریابی گردشگری روستایی در ایران است. فلسفة پژوهش تفسیرگرایی، رویکرد آن کیفی و استراتژی پژوهش، مطالعه موردی است. در این پژوهش با استفاده از روش مطالعه چند موردی و رویکرد کثرتگرایانه، هفت سازمان از سازمانهای فعال ایران در صنعت گردشگری انتخا أکثر
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی بازاریابی گردشگری روستایی در ایران است. فلسفة پژوهش تفسیرگرایی، رویکرد آن کیفی و استراتژی پژوهش، مطالعه موردی است. در این پژوهش با استفاده از روش مطالعه چند موردی و رویکرد کثرتگرایانه، هفت سازمان از سازمانهای فعال ایران در صنعت گردشگری انتخاب و بررسی شد و در نهایت با هفت نفر از مدیران و نخبگان آنان مصاحبه به عمل آمد. در هر یک از شرکتها، در راستای فرایند بازاریابیِ مقصدهای گردشگری، از روشهای مختلفی مانند: مصاحبه نیمه ساختاریافته، مشاهده و مطالعة اسناد، دادههای مورد نیاز جمعآوری گردید. سپس مفاهیم پیشنهادی برآمده از مصاحبهها تحلیل شد و در نهایت الگوی پیشنهادی مذکور، پس از مقایسه با مبانی نظری پژوهش و تحلیل نهائی دادههای حاصل از مصاحبهها، ترسیم گردید. نتایج نشان میدهد که الگوی بازاریابی گردشگری روستایی در ایران شامل چهار بعد تحلیل محیطی (محیط عمومی و تخصصی)، برنامهریزی بازاریابی (مأموریت، هوشمندی محیطی، ورود به بازار و ایجاد برند روستا/ سازمان)، برنامه¬ریزی عملیاتی (آمیخته بازاریابی و شبکه¬سازی) و پیامدها است که در راستای پیادهسازی عملی این الگو، توجه و جامعنگری به تمامی این ابعاد ضروری است.
تفاصيل المقالة
رایمگ
يقوم نظام رایمگ بتنفيذ جميع عمليات الاستلام والتقييم والحكم والتحرير وتخطيط الصفحة والنشر الإلكتروني للمجلات العلمية.