• Home
  • فرهاد  خرمائی

    List of Articles فرهاد  خرمائی


  • Article

    1 - پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی براساس فضیلت اخلاقی صبر با واسطه‌گری مؤلفه‌های اهداف پیشرفت در دانشجویان
    Quarterly Ethical Research (Association for Islamic Thought) , Iss.  1 , Year , Autumn 2016
    هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه¬ی بین مؤلفه¬های فضیلت اخلاقی صبر و اهمال¬کاری تحصیلی با واسطه¬گری مؤلفه¬های هدف¬گرایی در دانشجویان بود. بدین منظور260 دانشجو (150¬پسر و 110¬دختر) دانشگاه شیراز با استفاده از نمونه¬گیری خوشه¬ای تصادفی انتخاب شدند و به مقیاس صبر، مقیاس هدف-گرا More
    هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه¬ی بین مؤلفه¬های فضیلت اخلاقی صبر و اهمال¬کاری تحصیلی با واسطه¬گری مؤلفه¬های هدف¬گرایی در دانشجویان بود. بدین منظور260 دانشجو (150¬پسر و 110¬دختر) دانشگاه شیراز با استفاده از نمونه¬گیری خوشه¬ای تصادفی انتخاب شدند و به مقیاس صبر، مقیاس هدف-گرایی و مقیاس اهمال¬کاری تحصیلی پاسخ دادند. پایایی ابزارهای پژوهش به وسیله¬ی ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن¬ها به وسیله همبستگی درونی تعیین شد. برای تحلیل داده¬ها از تحلیل مسیر در مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که از بین مؤلفه‏های صبر، مؤلفه‏های شکیبایی، متعالی¬شدن، رضایت و استقامت پیش¬¬بینی کننده منفی اهمال¬کاری تحصیلی بوده است. علاوه بر این هدف یادگیری در رابطه بین مؤلفه‏های صبر و اهمال¬کاری تحصیلی نقش واسطه¬ای را ایفا کرد. بر اساس نتایج این پژوهش و با توجه به این که صبر پیش¬بینی کننده منفی اهمال کاری تحصیلی می‌باشد، بنابر این پیشنهاد می‌شود، برای کاهش اهمال کاری تحصیلی دانشجویان برگزاری کارگاه¬های آموزش صبر مورد توجه قرار گیرد Manuscript profile

  • Article

    2 - رابطه منش هاي اخلاقي با ابعاد بي صداقتي تحصيلي با توجه به نقش واسطه اي خودفريبي
    Journal of Psychology , Iss.  96 , Year , Winter 2020
    هدف پژوهش حاضر تبيين علي ابعاد بي صداقتي تحصيلي در گروهي از دانشجويان دورة کارشناسي دانشگاه شيراز بود. مشارکت کنندگان 303 نفر (185 دختر و 118 پسر) از دانشجويان دورة کارشناسي دانشگاه شيراز (در سال تحصيلي 99-1398) بودند که به روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي چندمرحله اي، ا More
    هدف پژوهش حاضر تبيين علي ابعاد بي صداقتي تحصيلي در گروهي از دانشجويان دورة کارشناسي دانشگاه شيراز بود. مشارکت کنندگان 303 نفر (185 دختر و 118 پسر) از دانشجويان دورة کارشناسي دانشگاه شيراز (در سال تحصيلي 99-1398) بودند که به روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي چندمرحله اي، انتخاب شدند و ابزار هاي منش هاي اخلاقي خرمائي و قائمي (1397)، پرسشنامه خودفريبي سيرونت و همکاران (2019) و بيصداقتي تحصيلي بشير و بلا (2018) را تکميل کردند. به منظور بررسي فرضيههاي پژوهش از مدليابي معادلات ساختاري و نرمافزار AMOS استفاده شد. نتايج نشان داد که مدل پژوهش با داده هاي جمع آوري شده برازش مطلوبي دارد و منش هاي اخلاقي به طور مستقيم و غيرمستقيم (از طريق خودفريبي)، پيشبيني کنندة ابعاد بي صداقتي تحصيلي است. همچنين بيشترين واريانس توسط بُعد دروغ دربارة تکاليف تحصيلي و کمترين واريانس توسط بُعد تقلب در آزمون در مدل تبيين گرديد. به طور کلي يافته هاي پژوهش حاضر نقش منش هاي اخلاقي و خودفريبي را در تبيين ابعاد بي صداقتي تحصيلي و به خصوص بُعد دروغ درباره تکاليف تحصيلي نشان مي دهند. Manuscript profile

  • Article

    3 - رابطه هم¬نوایی با هنجارهای‌زنانه و ادراک تبعیض‌های‌جنسیتی با کیفیت‌زندگی زنان ایرانی: نقش واسطه‌ای خودخاموشی
    Research of Womens , Iss.  6 , Year , Spring 2022
    در دهه‌های اخیر پژوهش‌های مرتبط با سلامت و کیفیت‌زندگی زنان بر نقش ویژه هنجارهای زنانه و تبعیض‌های جنسیتی تأکید نموده‌اند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه‌ای مؤلفه‌های خودخاموشی در رابطه میان هم¬نوایی با هنجارهای زنانه و ادراک تبعیض‌های‌ جنسیتی با کیفیت‌‌زندگی زنان ش More
    در دهه‌های اخیر پژوهش‌های مرتبط با سلامت و کیفیت‌زندگی زنان بر نقش ویژه هنجارهای زنانه و تبعیض‌های جنسیتی تأکید نموده‌اند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه‌ای مؤلفه‌های خودخاموشی در رابطه میان هم¬نوایی با هنجارهای زنانه و ادراک تبعیض‌های‌ جنسیتی با کیفیت‌‌زندگی زنان شاغل و دانشجوی 18 تا 40 سال بوده است. نمونه پژوهش نیز شامل 687 نفر از بانوان شهر کازرون بودند که به¬صورت مجازی و از طریق پاسخ-گویی به لینک پرسشنامه‌ها در این مطالعه شرکت نموده‌اند. این لینک از مجموعه گویه‌های مربوط به چهار ابزار سیاهه هم¬نوایی با هنجارهای زنانه (پرنت و مرادی، 2010)، سیاهه رویدادهای تبعیض‌آمیز جنسیتی (کلونوف و لندرین، 1995)، مقیاس خودخاموشی (جک و دیل، 1992) و فرم کوتاه پرسش¬نامه کیفیت‌ زندگی سازمان بهداشت ‌جهانی تشکیل شده است. نتایج تحلیل که به کمک روش مدل‌یابی معادلات ساختاری در نرم‌افزار ایموس-22 انجام گرفت، نشان داد که هم¬نوایی با هنجارهای زنانه و ادراک تبعیض‌های جنسیتی، علاوه¬بر تأثیر مستقیم، به¬طور غیرمستقیم و به واسطه مؤلفه‌های خودخاموشی نیز بر جنبه‌های مختلف کیفیت ‌زندگی زنان تأثیر گذاشته است. نتایج پژوهشی نشان می‌دهد که تأکید سازمان بهداشت جهانی بر لزوم توجه به درک زنان از تبعیض‌های اجتماعی و نیز هنجارهای جنسیتی امری کاملاً جدی بوده و بایستی درخصوص زنان ایرانی نیز مورد توجه قرار گیرد. Manuscript profile