شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر استراتژی تحول دیجیتال در صنعت حمل و نقل بار جادهای ایران با تمرکز بر اینترنت اشیا و تحلیلگری داده
مهران احتشامی
1
(گروه مدیریت، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران)
محمدحسن چراغعلی
2
( گروه مدیریت صنعتی، واحدتهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
بیتا تبریزیان
3
(گروه مدیریت، واحد رودهن،دانشگاه ازاد اسلامی، رودهن، ایران)
مریم تیموریان سفیده خوان
4
(گروه آمار ریاضی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی،رودهن، ایران)
کلید واژه: استراتژی تحول دیجیتال, صنعت حمل و نقل بار جادهای, عوامل موثر , اینترنت اشیا, تحلیلگری داده,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر استراتژی تحول دیجیتال در صنعت حمل و نقل بار جادهای ایران با تمرکز بر اینترنت اشیا و تحلیلگری داده صورت گرفته است. پس از بررسی پیشینه پژوهش، مصاحبههای نیمهساختاریافته با 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعت مربوطه انجام شد که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع انتخاب شدند. در بخش کمی نیز نظرات 170 نفر از کارکنان این صنعت که براساس فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای گزینش شدند با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از تکنیک دلفی، مرور ادبیات و کدگذاری استفاده شد. در بخش کمی نیز از آمار استنباطی و نرمافزارهای SPSS و smartPLS استفاده شد. در نهایت 40 شاخص در قالب 8 عامل استخراج شد و با استفاده از تحلیل عاملی، رتبهبندی شاخصها و عوامل اثرگذار انجام شد. نتیجه این پژوهش نشان میدهد که عوامل درونی دارای بالاترین رتبه بوده و زیرساختهای نرمافزاری، زیرساختهای سختافزاری، اقتصادی، عوامل بیرونی، قانونی، فرهنگی و ضریب نفوذ به ترتیب در رتبههای بعدی قرار دارند. لذا پیشنهاد میشود سازمانها برنامه توانمندسازی نیروی انسانی خود را در راستای استفاده از فناوری و ابزار دیجیتال مورد نیاز لحاظ نمایند.
چکیده انگلیسی :
This research has been done with the aim of identifying and ranking the factors affecting the digital transformation strategy in Iran's road freight transportation industry, focusing on the Internet of Things and data analytics. After reviewing the literature, semi-structured interviews were conducted with 20 academic and road freight transportation industry experts in Iran, who were selected using the purposive sampling method and saturation principle. In the quantitative part, the opinions of 170 employees of this industry, who were selected based on Cochran's formula and stratified sampling method, were collected using a researcher-made questionnaire. Delphi technique, literature review and coding were used to analyze the data in the qualitative part. In the quantitative part, inferential statistics and SPSS and smartPLS software were used. Finally, 40 indicators were extracted in the form of 8 factors and ranking of indicators and affecting factors was done using factor analysis. The result of this research shows that the internal factors have the highest rank and software infrastructure, hardware infrastructure, economic, external factors, legal, cultural and penetration factor are in the next ranks respectively. Therefore, it is suggested that organizations consider their human resource empowerment program in line with the use of technology and digital tools.