الگوی برنامه کلان ملی شفافیت و آزادسازی اطلاعات بر مبنای روش نظریه بنیاد
محورهای موضوعی : فناوری اطلاعات و ارتباطات
مهدی عزیزی مهماندوست
1
( دانشجوی دکترا دانشکده امنیت ملی، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی و پژوهشگر پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات)
محمدرضا حسینی
2
( گروه سایبر، دانشکده امنیت ملی، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، تهران، ایران)
رضا تقیپور
3
(گروه سایبر، دانشکده امنیت ملی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران)
مجتبی مازوچی
4
(پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات)
کلید واژه: الگوی برنامه کلان, شفافیت اطلاعات, آزادسازی اطلاعات, روش دادهبنیاد, مدل پارادایم,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش ارائه الگوی برنامه کلان ملی شفافیت و آزادسازی اطلاعات میباشد. پژوهش دارای رویکردی تلفیقی (کیفی و کمی) بوده و از روش نظریه دادهبنیاد (گراندد تئوری) بهعنوان روش تحقیق استفاده شده است. در بخش کیفی با بررسی عمیق و اکتشافی قوانین و اسناد بالادستی، الگوها، نظریهها، برنامهها و اسناد کشورهای مختلف مرتبط با شفافیت و آزادسازی اطلاعات، تحلیل دادهها تا حد اشباع نظری، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت. بهمنظور دستیابی به ابعاد، مؤلفهها و زیرمؤلفههای این الگو، 620 کد اولیه استخراج گردید که با حذف موارد مشترک و تکراری به 593 کد ثانویه تقلیل یافت و در ادامه 129 مفهوم استخراج شد. در نهایت، 24 مقوله فرعی، ذیل 5 مؤلفه اصلی بر اساس الگوی پارادایم قرار گرفتند. در بخش کمی، نتایج حاصل از تحلیل پرسشنامه نشان داد که از منظر روایی، ارزش کلی پرسشنامه در ابعاد مختلف بین اعداد 0.87 الی 0.92 و میزان ضریب اعتماد بین اعداد 0.73 الی 0.78 گزارش شد. بر اساس تجزیهوتحلیل دادهها، ایجاد نهاد فرا قوهای راهبری شفافیت و آزادسازی اطلاعات، تعیین دقیق موارد استثنا، حکمرانی شبکهای، مطالبهگری شفافیت، پایبندی به چارچوبها، افشای حداکثری و حمایت از افشاگری مشروع و تأسیس مراکز حکمرانی داده از جمله مقولههای مورد تأکید در این الگو بود.
The purpose of this research is to present the framework of the national plan for transparency and information release. The research employs an integrated approach (qualitative and quantitative) and grounded theory as its research methodology. In the qualitative part، with an in-depth and exploratory review of upstream laws and documents، models، theories، plans، and white papers of different countries related to transparency and information release، data analysis was done until theoretical saturation through three stages of open، axial، and selective coding. To acquire the dimensions، components، and subcomponents of this framework، 129 concepts were extracted from 620 primary codes، which were reduced to 593 secondary codes by removing the duplicated elements. Finally، 24 subcategories were placed under the five main components based on the paradigm model. In the quantitative section، the results of the analysis of the questionnaire indicated that، from a validity standpoint، the total value of the questionnaire، in different dimensions، was between 0.87 and 0.92، and the reliability coefficient was between 0.73 and 0.78. Based on data analysis، the establishment of a supranational management institution for transparency and information release، the precise determination of exceptions، network governance، demanding transparency، adherence to frameworks، maximum disclosure and support for legitimate disclosure، and the establishment of a data governance center are among the subcategories emphasized in this framework.
[1] Williams، A. (2015). A global index of information transparency and accountability. Journal of Comparative Economics، 43(3)، 804-824
[2] Turilli، M.، & Floridi، L. (2009). The ethics of information transparency. Ethics and Information Technology، 11، 105-112
[3] Guo، L.، Chen، J.، Li، S.، Li، Y.، & Lu، J. (2022). A blockchain and IoT-based lightweight framework for enabling information transparency in supply chain finance. Digital Communications and Networks، 8(4)، 576-587. [4] Ruppel، C.، Stranzl، J.، & Einwiller، S. (2022). Employee-centric perspective on organizational crisis: how organizational transparency and support help to mitigate employees' uncertainty، negative emotions and job disengagement. Corporate Communications: An International Journal، 27(5)، 1-22. [5] طاهری، محسن، ارسطا، محمدجواد، ملک افضلی اردکانی، محسن. (1398). مبانی و آثار اصل شفافیت از منظر اندیشه سیاسی اسلام. سیاست متعالیه7(24)، 81-100. [6] زندیه، حسن ؛ سالارسروی، حسن ؛ شفافیت اسنادی و حق دسترسی آزاد به اطلاعات، گنجینه اسناد بهار 1392 - شماره 89 رتبه علمی-پژوهشی (وزارت علوم --116-134 [7] کردنژاد، نسرین، قاسمی، غلامعلی. (1399). محدودیت های اصل شفافیت در قرآن و حقوق عمومی ایران. پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب، 7(4)، 179-208. [8] صفایی، سیدحسین، و جعفری، علی. (1391). رابطه آزادی اطلاعات با حریم خصوصی. حقوق اسلامی، 9(33)، 135-159 . [9] کشافینیا، وحید، یخچالی، مهدی، مینایی، بهزاد. تدوین شاخصِ شفافیت شرکت های تعاونی در ایران، تعاون و کشاورزی سال دهم تابستان 1400 شماره 38، ۱ – ۴۵. [10] رضازاده، فاطمه، رضازاده، احمد، و رضازاده، سیما. (1394). شفافیت سازمانی. کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت و مهندسی صنایع. [11] عباسزاده، محمدرضا، فدائی، مرتضی، مفتونیان، محسن، و بابایی کلاریجانی، مائده. (1395). بررسی ارتباط شفافیت مالی و اجتناب مالیاتی باتوجهبه مالکیت نهادی شرکتها (مطالعه موردی شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران). اقتصاد مالی (اقتصاد مالی و توسعه)، 10(35)، 45-74. [12] Campos-Domínguez، E.، & Díez-Garrido، M. (2023). Digital transparency and political communication. Profesional de la información، 32(1). [13] قهرمان، میثم، وضعی، حسین. (1401). شفافیت سیاسی و راهکارهای ارتقای مشارکت مردمی در جمهوری اسلامی. ماهنامه جامعهشناسی سیاسی ایران 5(12)، 3186-3210. [14] بهامین، ماجد ؛ میرزمانی، اعظم ؛ آذر، عادل ؛ خوش چهره، محمد ؛ (1399). طراحی الگوی ارتقاء شفافیت اقتصادی در ایران. سیاستگذاری عمومی زمستان 1399، دوره ششم - شماره 4 رتبه ب (وزارت علوم (150-133 [15] میراحمدی، فاطمه سادات، و شمسا، محمدرضا. (1398-9-3). اظهارنظر کارشناسی درباره: «طرح شفافیت آرای نظام تقنینی». تهران، ایران: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی. [16] Urman، A.، & Makhortykh، M. (2023). How transparent are transparency reports? Comparative analysis of transparency reporting across online platforms. Telecommunications Policy، 102477. [17] Chung، W. Y.، Nam، J.، Ryong، K.، & Lee، D. (2022). When، how، and what kind of information should Internet service providers disclose? A study on the transparency that users want. Telematics and Informatics، 70، 101799 [18] Wang، R.، Bush-Evans، R.، Arden-Close، E.، Bolat، E.، McAlaney، J.، Hodge، S.، ... & Phalp، K. (2022). Transparency in persuasive technology، immersive technology، and online marketing: Facilitating users’ informed decision making and practical implications. Computers in Human Behavior، 107545 [19] Zhang، X.، Liang، Q.، & Lee، C. C. (2023). How does central bank transparency affect systemic risk? Evidence from developed and developing countries. The Quarterly Review of Economics and Finance، 88، 101-115. [20] Agozie، D. Q.، & Kaya، T. (2021). Discerning the effect of privacy information transparency on privacy fatigue in e-government. Government Information Quarterly، 38(4)، 101601. [21] Anstis، S.، Leonard، N.، & Penney، J. W. (2023). Moving from secrecy to transparency in the offensive cyber capabilities sector: The case of dual-use technologies exports. Computer Law & Security Review، 48، 105787. [22] Sendlhofer، T.، & Tolstoy، D. (2022). How employees shape CSR transparency: A sensemaking perspective. Journal of Business Research، 150، 268-278. [23] Lourenço، R. P. (2023). Government transparency: Monitoring public policy accumulation and administrative overload. Government Information Quarterly، 40(1)، 101762. [24] Ingrams، A. (2018). Democratic transition and transparency reform: An fsQCA analysis of access to information laws in twenty-three countries. Government Information Quarterly، 35(3)، 428-436. [25] Villeneuve، J. P. (2014). Transparency of Transparency: The pro-active disclosure of the rules governing Access to Information as a gauge of organisational cultural transformation. The case of the Swiss transparency regime. Government Information Quarterly، 31(4)، 556-562. [26] San Chia، P.، Law، S. H.، Trinugroho، I.، Wiwoho، J.، Damayanti، S. M.، & Sergi، B. S. (2022). Dynamic linkages among transparency، income inequality and economic growth in developing countries: Evidence from panel vector autoregressive (PVAR) model. Research in International Business and Finance، 60، 101599. [27] رضایی، مهدی ، گلرخی، مریم . (1399). تطور و تضمین آزادی دسترسی به اطلاعات درنظام حقوقی ایالات متحده آمریکا. حقوقملل. شماره 39. 50-21. [28] Republic of Azerbaijan. (2007). National Strategy on Increasing Transparency and Anti-Corruption. https://www.unodc.org/documents/corruption/Best%20Practices/Azerbaijan%202007-2011Strategy%20Expl%20Note-Eng.pdf [29] دباغ افروز، رزیتا، بافنده زنده، علی رضا، و پاسبان، محمد. (1400). طراحی الگوی راهبردی زیستبوم نوآوری در حوزه سلامت با استفاده از نظریه دادهبنیاد. تصویر سلامت، 12(2)، 113-126. [30] Lopes، G. S. C.، Rossetto، C. R.، de Oliveira، M. R.، Sausen، J. O.، & da Rocha، R. A. (2023). The structure of a strategic crisis management model: The context and characteristics of a brazilian community college. International Journal of Disaster Risk Reduction، 103555.
دو فصلنامه علمي فناوري اطلاعات و ارتباطات ایران | سال پانزدهم، شماره 57 و58 ، پاییز و زمستان 1402 صفحات:31 الی47 |
|
The model of the National Master Plan for Information Transparency and Openness based on The Grounded Theory
Mehdi Azizi Mehmandoost*, Mohammadreza Hosseini**, Reza Taghipour**, Mojtaba Mazoochi***
*Ph.D. student, Faculty of National Security, Higher University and Research Institute of National Defense and Strategic Research, Tehran, Iran
**Professor, Cyber Department, Faculty of National Security, Higher University and Research Institute of National Defense and Strategic Research, Tehran, Iran
Assistant Professor, ICT Research Institute, Tehran, Iran***
Abstract
The purpose of this research is to present the model of the national master plan for transparency and information liberation. The research employs an integrated approach, using both qualitative and quantitative methods and grounded theory as its research methodology. In the qualitative part, an in-depth and exploratory review of upstream laws and documents, models, theories, plans, and white papers of different countries related to transparency and information liberation was conducted. Data analysis was carried out in three stages of open, axial, and selective coding until theoretical saturation was achieved. To acquire the dimensions, components, and subcomponents of this framework, 129 concepts were extracted from 620 primary codes, which were reduced to 593 secondary codes by removing duplicated elements. Finally, based on the paradigmatic model, 24 subcategories were placed under the five main components. In the quantitative section, the analysis of the questionnaire indicated that the total questionnaire value had a validity score between 0.87 and 0.92 across different dimensions, and a reliability coefficient between 0.73 and 0.78. Based on data analysis, the framework emphasizes the establishment of a supranational management institution for transparency and information liberation, precise determination of exceptions, network governance, demanding transparency, adherence to frameworks, and the establishment of a data governance center.
Keywords: National master plan model, information transparency, information liberation, grounded theory method, Paradigmatic model.
الگوی برنامه کلان ملی شفافیت و آزادسازی اطلاعات بر مبنای روش نظریه بنیاد
مهدی عزیزی مهماندوست*1، محمدرضا حسینی**، رضا تقی پور**، مجتبی مازوچی***
*دانشجوی دکترا دانشکده امنیت ملی، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی
**استاد،گروه سایبر، دانشکده امنیت ملی، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، تهران، ایران
***استادیار،پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
تاریخ دریافت: 08/01/1402 تاریخ پذیرش: 13/03/1402
نوع مقاله: پژوهشی
چکیده
هر دو مقوله شفافیت و آزادسازی اطلاعات برای مردمسالاری دینی کارآمد ضروری هستند. شفافیت اطلاعات تضمین میکند؛ اطلاعاتی که در دسترس عموم قرار میگیرد، دقیق و بهروز است. آزادسازی اطلاعات تضمین میکند که عموم میتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند و از آن برای تصمیمگیری آگاهانه استفاده نمایند. هدف از انجام این پژوهش ارائه الگوی برنامه کلان ملی شفافیت و آزادسازی اطلاعات و شناسایی ابعاد، مؤلفهها و مضامین هر یک از مولفههای مرتبط با ابعاد این الگو میباشد. این پژوهش، دارای رویکردی تلفیقی (کیفی و کمی) بوده و از روش نظریه دادهبنیاد (گراندد تئوری) بهعنوان روش تحقیق استفاده شده است. در بخش کیفی با بررسی عمیق و اکتشافی قوانین و اسناد بالادستی، الگوها، نظریهها، برنامهها و اسناد کشورهای مختلف مرتبط با شفافیت و آزادسازی اطلاعات، تحلیل دادهها تا حد اشباع نظری، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت. بهمنظور دستیابی به ابعاد، مقولهها و مضامین این الگو 620 کد اولیه استخراج گردید که با حذف موارد مشترک و تکراری به 593 کد ثانویه تقلیل یافت و در ادامه 52 مضمون استخراج شد. در نهایت 14 مقوله فرعی (مؤلفه)، ذیل 5 مؤلفه اصلی (ابعاد) بر اساس الگوی پارادایم قرار گرفتند. در بخش کمی، نتایج حاصل از تحلیل پرسشنامه نشان داد که از منظر روایی، ارزش کلی پرسشنامه در ابعاد مختلف بین اعداد 0.82 الی 0.91 و میزان ضریب اعتماد بین اعداد 0.72 الی 0.90 گزارش شد. بر اساس تجزیهوتحلیل دادهها، ایجاد نهاد فرا قوهای راهبری شفافیت و آزادسازی اطلاعات، تعیین دقیق موارد استثنا، حکمرانی متعالی، مطالبهگری شفافیت، پایبندی به چارچوبها، افشای حداکثری و حمایت از افشاگری مشروع و تأسیس مراکز حکمرانی داده از جمله مقولههای مورد تأکید در این الگو بود.
واژگان کلیدی: الگوی برنامه کلان ملی، شفافیت اطلاعات، آزادسازی اطلاعات، روش دادهبنیاد، مدل پارادایمی.
[1] نویسنده مسئول:مهدی عزیزی مهماندوست me.azizi@sndu.ac.ir
1. مقدمه
توسعه برنامه کلان ملی شفافیت و آزادسازی اطلاعات یک چالش مبرم است که دولتها و نهادهای عمومی در سطح جهانی با آن مواجه هستند. فقدان چارچوب جامع و مؤثر، تلاشها برای ارتقای پاسخگویی و دسترسی آزاد به اطلاعات را تضعیف میکند. بدون وجود یک راهبُرد منسجم، سازوکارهای روشن برای تضمین شفافیت وجود نخواهد داشت که مسئولیتپذیری محدود در نهادهای دولتی را به دنبال خواهد داشت [1]. غفلت در زمینه تدوین برنامه کلان ملی شفافیت و آزادسازی اطلاعات فقدان جهتگیری صحیح، تخصیص ناکارآمد منابع، تقویت نهادی ناکافی، تأخیر یا تعلل در اجرای طرحهای شفافسازی و آزادسازی اطلاعات، مشارکت محدود ذینفعان، عدم تقویت اعتماد عمومی، نظارت و ارزیابی ناکافی آسیبپذیری در برابر تغییر، تداوم مشکلات و چالشهای حوزه شفافیت و آزادسازی اطلاعات و غفلت راهبردی در مدیریت اطلاعات حساس را به دنبال خواهد داشت. پرداختن به این معضل برای ایجاد پایهای برای شفافیت و آزادسازی اطلاعات ضروری است و دولتها را قادر میسازد تا به طور مؤثر به شهروندان خود خدمت کنند و گشودگی و پاسخگویی را ترویج نمایند. برنامه کلان ملی شفافیت و آزادسازی اطلاعات، بهمثابه یک نقشه راه، مانع سردرگمی نهادهای دولتی و حاکمیتی شده و با دارابودن سازوکارهای اجرایی، کنترلی و نظارتی، امکان مقابله با انحصارطلبی، پنهانکاری و اسرارگرایی را فراهم کرده و کاهش رانت، برابری در دسترسی به اطلاعات، حفظ حریم خصوصی اطلاعاتی، حفاظت از اسرار ملی و اطلاعات راهبردی (حکومتی و ملی) را به دنبال خواهد داشت، با این وجود توسعه برنامه کلان ملی برای شفافیت و آزادسازی اطلاعات یک چالش پیچیده است که ابعاد مختلفی از جمله بعد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، حقوقی، امنیتی، حکمرانی و زیرساختی را در برمیگیرد [9-2].
با درنظرگیری ابعاد برشمرده، ارائه الگوی برنامه کلان ملی شفافیت و آزادسازی اطلاعات در ایران میتواند زمینهسازی رفع چندین معضل و چالش مهم در کشور باشد که در ادامه به آنها اشاره میشود.
فساد و سوءاستفاده از قدرت: شفافیت و آزادسازی اطلاعات میتواند به مقابله با فساد و جلوگیری از سوءاستفاده از قدرت در نهادهای دولتی کمک کند [10]؛ با ایجاد سازوکارهای معین برای شفافیت، مانند افشای داراییها و هزینههای مقامات دولتی، اجرای اقدامات قوی ضدفساد، و ترویج افشاگری، برنامه کلان ملی میتواند مسئولیتپذیری را افزایش داده و عملکردهای فسادزا را کاهش دهد. عدم اعتماد عمومی: کشور ایران در حال حاضر در ایجاد اعتماد عمومی به نهادهای دولتی با چالشهایی مواجه است؛ فقدان شفافیت و دسترسی محدود به اطلاعات باعث ایجاد شک و بدگمانی در بین شهروندان میشود. یک برنامه کلان ملی میتواند دسترسی آزاد به اطلاعات را ارتقا دهد، شفافیت در فرایندهای تصمیمگیر