-
مقاله
1 - عوامل مؤثر بر تحقق زنجيرة تأمين سبز صنعت گردشگری ایرانمطالعات اجتماعی گردشگری , شماره 10 , سال 5 , پاییز-زمستان 1396در پژوهش حاضر به شناسايي و ترسيم مدل عوامل بحراني تحقق زنجيره تأمين سبز صنعت گردشگری پرداخته شده است. در این تحقیق ابتدا از طريق مطالعه ادبيات و پیشینه تحقيق، عوامل مؤثر بر سبز شدن زنجيره تأمين شناسايي و سپس در فاز كمي ابتدا 100 نفر از ذی¬نفعان صنعت گردشگری انتخاب ش چکیده کاملدر پژوهش حاضر به شناسايي و ترسيم مدل عوامل بحراني تحقق زنجيره تأمين سبز صنعت گردشگری پرداخته شده است. در این تحقیق ابتدا از طريق مطالعه ادبيات و پیشینه تحقيق، عوامل مؤثر بر سبز شدن زنجيره تأمين شناسايي و سپس در فاز كمي ابتدا 100 نفر از ذی¬نفعان صنعت گردشگری انتخاب شده و از آن¬ها جهت بحرانی بودن عوامل شناسایی شده زنجيره تأمين سبز صنعت گردشگری نظرسنجي شد. ابزار گردآوری دادهها پرسش¬نامه بوده است. جهت تحلیل داده¬های تحقیق، ابتدا با استفاده از روش تحلیل آماری و آزمون t ضریب اهمیت مؤلفه¬ها مشخص شد و در فاز دوم جهت اولویت¬بندی شاخص¬ها و نیز علت و معلول بودن آنها از تکنیک دیماتل فازی استفاده شد. نتایج به دست آمده از بررسي و شناسايي عوامل بحراني تحقق زنجيره تأمين سبز نشان مي¬دهد هر 33 عامل شناسايي شده به عنوان عوامل تحقق زنجيره تأمين سبز در صنعت گردشگری ايران بحراني و اساسي بوده و نقش پراهميتي در تحقق آن دارند. تحليل عوامل قرار گرفته در بعد مديريت تأمين كنندگان نشان مي¬دهد بين 6 عامل قرار گرفته در زمره عوامل تأثيرگذار، عوامل «ارائه خدمات ترغيب كننده به تأمين كننده در راستاي توجه و صيانت از محيط زيست»، «لحاظ نمودن ويژگي¬هاي زيست¬محيطي به عنوان الزامات کیفی تأمين كننده» و «برگزاري نشست با تأمین کنندگان»، سه عامل اصلي و ريشه¬اي يا علت سبز شدن زنجيره تأمين سبز صنعت گردشگری مي¬باشد. اين در حالي است كه تحقق سه عامل «كمك به تأمین کنندگان در راستاي حل مشكلات زيست¬محيطي آنان»، «توجه به اصول زيست¬محيطي و پايبندي به آن در برگزاري مناقصات» و «تلاش براي كاهش اثرات زيست¬محيطي از طريق تحویل بموقع تعهدات تأمين كننده» به طور سطحي و ناپايدار، همانند يك هدف كوتاه¬مدت، موجب سبز شدن زنجيره تأمين صنعت گردشگری ايران خواهد شد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - هویت برند مقصد - رویکرد نظریهپردازی داده بنیادمطالعات اجتماعی گردشگری , شماره 20 , سال 10 , پاییز-زمستان 1401هویتسازی برند برای مقاصد گردشگری منجر به کاهش مشکلات ناشی از نامحسوس بودن محصولات گردشگری، منسجمتر شدن تلاشهای عرضهکنندگان خدمات گردشگری و ثبات در بازارها میگردد و فرایند بخشبندی بازار را تسهیل میکند. با توجه به رقابت روزافزون در صنعت گردشگری، لزوم توجه به هویت ب چکیده کاملهویتسازی برند برای مقاصد گردشگری منجر به کاهش مشکلات ناشی از نامحسوس بودن محصولات گردشگری، منسجمتر شدن تلاشهای عرضهکنندگان خدمات گردشگری و ثبات در بازارها میگردد و فرایند بخشبندی بازار را تسهیل میکند. با توجه به رقابت روزافزون در صنعت گردشگری، لزوم توجه به هویت برند مقصد بیش از پیش مطرح است، لذا این پژوهش به دنبال طراحی مدل هویت برند مقصد برای شهر مشهد می¬باشد. پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و با استفاده از تئوری داده¬بنیاد انجام شده است. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 12 نفر از مدیران و اساتید و پژوهشگران حوزه برند و گردشگری شهر مشهد مورد مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته قرار گرفتند و سپس دادههای حاصل از آنها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در مدل هویت برند مقصد، عوامل فردی، همچون آگاهی در مورد برند مقصد و یا میزان تمایلات رفتاری گردشگران باعث میشود که هویت برند مقصد شکل گیرد. از طرفی این هویت برند بر استراتژیها یا راهبردها تأثیر میگذارد. به عبارت دیگر عوامل مذکور باعث میشود که راهبردها یا استراتژیهای بازاریابی متمایز و یا استراتژی توسعه انتخاب گردد. این استراتژیها پیامدهایی دارد؛ از جمله میتوان به توسعه اقتصادی و توسعه اجتماعی اشاره کرد. زمینه این استراتژیها توسعه مشارکت است که هویت برند مقصد در آن شکل میگیرد. در این میان نباید از متغیرهای مداخلهگری چون عوامل محیطی خرد و محیط کلان چشمپوشی کرد. پرونده مقاله -
مقاله
3 - طراحی مدل توسعة کارآفرینی گردشگری فرهنگی در شهر میراث جهانی یزدمطالعات اجتماعی گردشگری , شماره 18 , سال 9 , پاییز-زمستان 1400گردشگری به دلیل ماهیت خود، دارای زمینههای مناسبی جهت توسعه کارآفرینی میباشد. مطالعات محدودی در خصوص توسعه کارآفرینی در گردشگری صورت پذیرفته است. از جمله حوزههای رو به رشد گردشگری، گردشگری فرهنگی میباشد که گزینه مطلوبی برای توسعه در مقاصدی است که ظرفیتهایی در این چکیده کاملگردشگری به دلیل ماهیت خود، دارای زمینههای مناسبی جهت توسعه کارآفرینی میباشد. مطالعات محدودی در خصوص توسعه کارآفرینی در گردشگری صورت پذیرفته است. از جمله حوزههای رو به رشد گردشگری، گردشگری فرهنگی میباشد که گزینه مطلوبی برای توسعه در مقاصدی است که ظرفیتهایی در این زمینه دارند. در این مقاله سعی بر آن است با استفاده از نظریه داده بنیاد، مدلی جهت توسعه کارآفرینی در مقصد گردشگری فرهنگی ارائه شود. برای جمعآوری داده از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شده است. جامعه تحقیق، اساتید دانشگاهی و صاحبنظران دولتی در بخش گردشگری و مالکان کسبوکارهای فعال و شاغلان در زمینه گردشگری فرهنگی در شهر یزد بودهاند. در این تحقیق از نمونهگیری نظری استفاده شده است و حجم نمونه بر اساس اشباع نظری تعیین شده و 11 مصاحبه انجام شده و بر این اساس 367 کد اولیه، 97 کد ثانویه، 44 کد مفهومی و 10 مقوله استخراج گردیده است. بر اساس نتایج به دست آمده و با بهرهگیری از مدل سهشاخگی، عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در گردشگری فرهنگی در سه دسته کلی عوامل ساختاری، بسترها و شرایط محیطی و عوامل رفتاری تقسیمبندی شدهاند و هریک از دستههای مذکور شامل مؤلفهها و شاخصهای مرتبط میباشند. پرونده مقاله