مطالعات اجتماعی گردشگری
,
شماره20,سال
10
,
پاییز-زمستان
1401
بحرانهای محیطزیستی و نابودی منابع طبیعی اساسیترین مشکلات صنعت گردشگری به شمار میآیند. مواجهه با اینگونه معضلات به تلاش جمعی برای تغییر در نیازها و رفتارهای گردشگران و عرضه نمودن محصولات و خدمات سبز نیاز دارد. فعالان گردشگری بهدلیل نقشی که در جهتدهی به سبکها و چکیده کامل
بحرانهای محیطزیستی و نابودی منابع طبیعی اساسیترین مشکلات صنعت گردشگری به شمار میآیند. مواجهه با اینگونه معضلات به تلاش جمعی برای تغییر در نیازها و رفتارهای گردشگران و عرضه نمودن محصولات و خدمات سبز نیاز دارد. فعالان گردشگری بهدلیل نقشی که در جهتدهی به سبکها و رفتارهای خاص سفر دارند میتوانند تمایل بازار را به رفتارهای سازگاربامحیطزیست و پایدار هدایت کنند. ازاینرو مطالعه و شناسایی عوامل تأثیرگذار بر نگرش و گرایش آنان موجب جلب مشارکت سایر ذینفعان صنعت به سمت گردشگری سبز خواهد شد. نوع این پژوهش توسعهای/کاربردی و توصیفی/پیمایشی بوده و جمعآوري دادهها بر اساس پرسشنامهاي متشکل از 31 سؤال و انتخاب هدفمند 102 نمونه از فعالان صنعت گردشگری انجام پذیرفت. تجزیهوتحلیل دادهها هم با استفاده از روش الگوسازي معادلات ساختاري در دو بخش: ۱) الگوي اندازهگيري جهت بررسي ويژگي فني پرسشنامه و ۲) بخش ساختاري جهت بررسي فرضيههاي پژوهش، انجام شد. يافتههاي پژوهش از تأثير مثبت و مستقیم متغیر دینداری بر جمعگرایی و تأثیر غیرمستقیم آن بر سایر متغیرهای پژوهش حکایت داشتند. همچنین بر مبناي یافتههای پژوهش، میان جمعگرایی با دغدغه محیطزیستی، دانش محیطزیستی با گرایش به گردشگری سبز، دغدغه محیطزیستی بر نگرش به گردشگری سبز ارتباط وجود داشت اما میان دینداری با دانش محیطزیستی و دانش محیطزیستی با دغدغه محیطزیستی ارتباط معناداری مشاهده نشد. بر اساس نتایج این پژوهش توصیه میشود تا بعضی دروس درباره نحوه حفاظت از محیطزیست هنگام سفر، به تمام ردههای تحصیلی اضافه گردد.
پرونده مقاله
رایمگ
سامانه رایمگ تمامی فرآیندهای دریافت، ارزیابی و داوری، ویراستاری، صفحهآرایی و انتشار الکترونیکی نشریات علمی را به انجام میرساند