بررسی شاخص های روانسنجی پرسشنامه تاب آوری تحصیلی دانشجویان با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی
محورهای موضوعی : روانشناسی
نرگس پورطالب
1
(دانشگاه تبریز)
شهرام واحدی
2
(دانشگاه تبریز)
کلید واژه: پرسشنامه تاب آوری تحصیلی دانشگاهی روانسنجی تحلیل عاملی تأییدی.,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگی های روانسنجی پرسشنامه تاب آوری تحصیلی دانشگاهی در نمونه ای از دانشجویان ایرانی اجرا شد. در این پژوهش 283 نفر دانشجوی مقطع کارشناسی رشته های علوم انسانی به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و پرسشنامه تاب آوری تحصیلی را تکمیل کردند. جهت تعیین ساختار پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل اصلاح شده نسبت به مدل اولیه از برازش مطلوبی برخوردار است. به این صورت که شاخص های برازش در محدوه مناسب قرار دارند. به علاوه برای ارزیابی پایایی ابزار با استفاده از روش همسانی درونی از آلفای کرونباخ و روایی همگرایی استفاده شد. بر این اساس همسانی درونی در کل نمونه برای زیر مقیاس پشتکار (81/0=α)، زیر مقیاس کمک طلبی سازگارانه و انعکاسی(84/0=α) و برای خرده مقیاس عاطفه منفی و پاسخ های هیجانی (78/0=α) بود که نشان دهنده پایایی مطلوب ابزار است. با علاوه روایی همگرایی ابزار با پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی میز تایید شد. در کل یافته های پژوهش نشان داد که ساختار عاملی پرسشنامه تاب آوری تحصیلی دانشگاهی از برازش مطلوبی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری روا در سنجش ابعاد تاب آوری تحصیلی دانشجویان استفاده کرد.
Evaluation of psychometric indices of students' academic resilience questionnaire using confirmatory factor analysis Abstract The aim of this study was to determine the psychometric indicators of the university academic resilience questionnaire in a sample of Iranian students. In this study, 283 undergraduate students were selected by cluster random sampling and completed the academic resilience and academic self-efficacy questionnaires. Confirmatory factor analysis was used to determine the structure of the questionnaire. The results of confirmatory factor analysis revealed that the modified model has a favorable fit compared to the original model. In such a way that the fit indices are in the appropriate range. In addition, Cronbach's alpha were used to evaluate the reliability of the instrument using the internal consistency method. Accordingly, internal consistency in the whole sample for each of subscales indicates the optimal reliability of the tool. In addition, the convergence validity was confirmed by the academic self-efficacy questionnaire. Finally, the research findings revealed that the factor structure of the university academic resilience questionnaire has a good fit and can be used as a valid tool in measuring the dimensions of students' academic resilience. Keywords: Academic Resilience Questionnaire, Psychometric, Confirmatory Factor Analysis.
اعرابیان، اقدس؛ ابوالمعالی، خدیجه (1397). تبیین روابط ساختاری بین حل مسئله، تاب¬آوری و فرسودگی تحصیلی در دانش¬آموزان دختر مقطع متوسطه. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(18): 141-163.
سپاه منصور، مژگان؛ براتی، زهرا؛ بهزادی، ساره (1395). مدل تاب¬آوری تحصیلی براساس شایستگی تحصیلی و رابطه معلم-شاگرد. روش¬ها و مدل¬های روان¬شناختی، 7(25)، 25-45.
سلطانی نژاد، مهرانه؛ آسیابی، مینا؛ ادهمی، بیانه؛ توانایی یوسفیان، سمیرا (1392). بررسی شاخص¬های روانسنجی پرسشنامه تاب¬آوری تحصیلی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 5(15): 18-34.
فرقدانی، زهرا؛ فجری، حدیث؛ براتی، اکرم؛ حیاتی، مژگان؛ عادلی، سیدحسن؛ محبی، سیامک (1398). ارزیابی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1396. نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 12(3): 45-53.
میرزایی، شراره؛ کیامنش، علیرضا؛ حجازی، الهه؛ بنی¬جمال، شکوه السادات (1395). تأثیر ادراک شایستگی بر تاب¬آوری تحصیلی با میانجی¬گری انگیزش خودمختار. روش¬ها و مدل¬های روان¬شناختی، 25، 67-82.
نعمتی، شهروز؛ مهدی¬پور، فرناز؛ غباری بناب، باقر (1395). دلبستگی به خدا و تاب¬آوری در مادران دانش¬آموزان کم¬توان ذهنی و عادی. فصلنامه روان¬شناسی افراد استثنایی، 6(23): 199-216.
Atadokht, A., Noroozi, H., & Ghaffari, A. (2013). Effectiveness of solving problem training in promoting psychological well-
being and resilience of children with learning disorders. Learning disabilities, 3(2), 92-108. Cassidy, S. (2016). The academic resilience scale (ASR:30): A new multidimensional construct measure. Journal of Frontiers in Psychology, 7(1787), 1-12.
Conner, M. K., & Davidson, J. R. T. (2003). Development of a new resilience scale: The Conner-Davidson Resilience Scale
(CD-RISK). Depression and Anxiety, 18, 76-82. Coskun, Y. D., Garipagaoglu, C., & Tosun, U. (2014). Analysis of the relationship between the resiliency level and problem solving skills of university students. Social and Behavioral Science, 114, 673-680.
Guttman, L. M., & Schoon, I. (2013). The impact of non-cognitive skills on outcomes for young people. Education endowment foundation. Available at: http:// education endowment foundation. org. non-cognitive-skills-literature- review. Pdf.
Kline, R. B. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modeling (2nd ed.). 366, New York: Guilford. Mallick, M. K., & Kaurt, S. (2016). Academic resilience among senior secondary school students: Influence of learning environment. Journal on Inter Disciplinary Studies in Humanities, 2, 20-27.
Martin, A. J., Marsh, H. W. (2009). Academic resilience and academic buoyancy: multidimensional and hierarchical
conceptual framing of causes correlates and cognate constructs. Oxford Review of Education, 35(3), 353-370. Martin, A. J., Marsh, H. W. (2014). Academic resilience and its psychological and educational correlation: a construct validity approach. Psychology in the Schools, 43, 267-281.
McTigue, E. M., Washburn, E. K., & Liew, J. (2009). Academic Resilience and Reading: Building Successful Reader. The Reading Teacher, 62(5), 422–432.
Morales, E. E. (2008). Exceptional female students of color: Academic resilience and gender in higher education. Innovation in Higher Education, 33, 197-213.
Scales, P. C., Roehlkepartain, E.C., Neal, M., Kielsmeier, J.C., & Benson, P.L. (2006). The role of developmental assets in predicting academic achievement: A longitudinal study. Journal of Adolescence, 29(5), 692-708.
Tabachnick, B & Fidell, L. (2007). Using multivariate statistics. New York: Pearson Education Inc.
Waller, M. A. (2001). Resilience in eco systemic context: evolution of the concept. American Journal of Orthopsychiatry, 71(3), 290.
Walsh, F. (2015). Strengthening Family Resilience, Guilford Publications. Waxman, H. C., Gray, J. P., & Padron, Y. N. (2003). Review of research on educational resilience. Research Report. 2003; 11. Santa Cruz, CA: Center for Research on Education, Diversity, & Excellence.
Wong, A. V., & Olusanya, O. (2017). Burnout and Resilience in Anesthesia and Intensive Care Medicine. Journal of Education, 17(10), 334-340.